- Explicar com es poden escollir fonts més fiables.
- Com fer el pas de la informació a l'aprenentatge significatiu.
- Mostrar, mitjançant la pràctica i la teoria, el funcionament del guiatge i les estratègies que podem utilitzar.
ASPECTES COMUNS D'AMBDUES FONTS D'INFORMACIÓ
Msn Encarta vs Enciclopèdia Catalana
Viquillibres vs Wikilibros
COMPARACIONS DELS CERCADORS
Google vs Yahoo
Google vs Altavista
La informació és tot allò que ens donen, que ens expliquen, ens mostren, que llegim, etc. però en el moment en que amb aquella informació som capaços de fer qualsevol cosa, voldrà dir que la informació donada s'ha convertit en coneixement. L'hem interioritzat i hem fet un aprenentatge significatiu.
- Una bona font d'informació garanteix que aprenem allò que cal saber?
Creiem que no. La informació s'ha de treballar mínimament com per interioritzar-la i d'aquesta manera garantir un bon procés d'aprenentatge.
El cas més habitual i que gairebé tots ens hi hem trobat, és quan ens presenten un treball que necessita la recerca d'una història. En aquesta trobem un text molt extens amb noms desconeguts i moltes dates que, en moltes ocasions, si busquem la mateixa informació en una altra web, ens mostra dates diferents. Quan ens trobem aquest panorama, realment el més pràctic és copiar/enganxar i així ja tenim el treball acabat. Per tant, per evitar tot això, la informació que ens fan buscar, en el cas dels treballs, hauria de ser desglossada a classe i relacionada amb temes ja parlats perquè ens ajudin a recordar la nova informació.
Què és la resposta guiada?
És un estil d’ensenyament cognitiu.
En la descoberta guiada l’infant ha d’explorar. El mestre ha de donar els materials necessaris per fer una activitat però no ha de dir als alumnes com els han d’utilitzar sinó que ells han de descobrir el que han de fer. La seva tasca és investigar, treure conclusions, prendre decisions, fer servir diferents estratègies, descobrir, reflexionar...
Prèviament caldria formular hipòtesis i preguntes als alumnes sobre el temari que es tractarà.
Fases de la descoberta guiada:
1) FASE PRÈVIA:
Les decisions prèvies a les classes consisteixen en:
Determinar el tema.
Fixar la seqüència de les etapes: preguntes endreçades que condueixin a l'estudiant fins al
resultat final.
Cada pas es basa en la resposta donada al pas precedent.
2) FASE D'EXECUCIÓ:
El mestre mai ha de donar la resposta, ha d'esperar que sigui l'alumne qui respongui i reforçar aquesta resposta, perquè sinó no tindria sentit per l'alumne arriscar respostes o sentir-se envoltat en el procés si qualsevol fracàs motivés negativament per part del mestre.
L'alumne per sí mateix ha d'arribar al coneixement i aprendre. Per tant, és necessari que el mestre dirigeixi els passos, els interrelacioni i ser conscient de la dimensió d'aquests.
3) FASE D'AVALUACIÓ:
Què és? Són activitats orientades cap a la investigació on la informació prové d’Internet. És important que sigui motivadora. Són activitats creades fonamentalment perquè els alumnes treballin en grup, tot i que es poden dissenyar per a treball individual
La tasca ha d’implicar transformació de la informació. És a dir, una WEB QUEST no consisteix en una simple “Cacera del tresor” on l’alumne troba respostes a unes preguntes facilitades pel mestre, sinó que implica un procés d’investigació i transformació de la informació obtinguda.
Es tracta d’una exploració dirigida, en grup i per rols. Així, dins de cada grup, cada alumne adopta un rol diferent al dels seus companys desenvolupant un treball cooperatiu on l’aportació de cada part és important.
Estructura: Introducció – tasca – procés – avaluació (conclusió - qüestionari)
Tasca: Explicació del treball que es realitzarà. L’alumne ha de navegar per Internet tenint present la tasca que ha de fer com a objectiu principal.
Objectiu: L’alumne ha de fer servir el seu temps de la forma més eficaç, utilitzant i transformant la informació i no buscant-la.
Procés: Navegar per la informació, realitzar les tasques marcades i convertir la informació en coneixement, és a dir, processar-la.
Avaluació: Es mostra una pauta amb les qualificacions i el que s’ha de fer per obtenir la qualificació.
Paper del mestre: és l’encarregat de facilitar la WEBQUEST
Tipus de recursos: Consultar pàgines web. (selecció d’enllaços a adreces d’interès per trobar la informació rellevant )
(Es fan servir normalment si són els alumnes els qui han de desenvolupar els temes)
TIPUS DE WEB QUEST
| OBJECTIU | DURADA |
Web Quest a curt termini | Adquisició i organització del coneixement (observació, anàlisi i síntesi) | 1-3 sessions |
Web Quest a llarg termini | Extensió i processament del coneixement (deducció, inducció i classificació) | Entre una setmana i un mes de classe. |